DEKLARACJA O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
Artykuł Archiwalny
Szanowni mieszkańcy Łubiany, właściciele domków letniskowych Sudomie i Garczyn oraz właściciele wszelkich nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych na terenie Sołectwa Łubiana gdzie powstają odpady komunalne. Wszyscy już dziś wiemy, że z dniem 1 lipca zaczyna obowiązywać nowy SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI. Obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości jest zdobycie, wypełnienie i złożenie DEKLARACJI O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI.
Związek Gmin Wierzyca, aby wszystkim nam było łatwiej zorganizował akcję, która ma na celu usprawnić cały ten proceder. Deklaracje można pobierać od dnia dzisiejszego u mnie. Wypełnioną deklarację należy złożyć u mnie, w Urzędzie Gminy lub siedzibie Związku Gmin Wierzyca w Starogardzie Gdańskim. Można również przesłać pocztą. Jeśli sytuacja na to pozwoli będzie można taką deklarację wypełnić u mnie na miejscu. W razie wątpliwości jestem w stanie w pewnym zakresie pomóc i podpowiedzieć. W razie wątpliwości można również dzwonić do Urzędu Gminy lub do Związku Gmin Wierzyca. Można również pobrać z internetu wniosek bez konieczności odbierania go u mnie.
Jeszcze raz podkreślmy, że obowiązek złożenia deklaracji spoczywa po stronie każdego właściciela nieruchomości, gdzie powstają odpady komunalne. Nie dotyczy bloków. W przypadku zabudowań wielorodzinnych obowiązek spoczywa na zarządcy czyli w naszym przypadku na Spółdzielniach Mieszkaniowych. Związek Gmin Wierzyca nie ma obowiązku doręczyć takiej deklaracji. Niemniej jednak w sytuacji, gdy ktoś z nas nie pobierze takiej deklaracji będzie starał się doręczyć przez pocztę. Jeśli jednak tak się nie stanie i komuś nie zostanie taka deklaracja doręczona nie jest to żadnym tłumaczeniem i nie zwolni właściciela nieruchomości z odpowiedzialności.
W związku z tym, że fakt otrzymania deklaracji należy potwierdzić podpisem, żeby nie zrobił się bałagan to w pierwszej kolejności prosi się o odbiór deklaracji u mnie. Jestem do Państwa dyspozycji w godzinach pracy kiosku w kiosku a po zamknięciu w domu. Również w soboty i niedziele. Tak jak Państwu wygodniej. Po około 2 tygodniach do osób, które mają problem z dotarciem do mnie, zwłaszcza do osób starszych w miarę możliwości zgłosi się osoba upoważniona przez Związek Gmin.
Kilka dni temu przybliżyłem Państwu temat w artykule o gospodarce odpadami - link.
{gallery}stale/smieci/smieciulotka{/gallery}
Poniżej przedstawiam tabele I wzory, które mają ułatwić wypełnianie deklaracji oraz wykaz pracowników, którzy nam w tym pomogą.
{gallery}2013/05/smieci{/gallery}
Dom mieszkalny:
{gallery}2013/05/wzory/dom{/gallery}
Domek letniskowy:
{gallery}2013/05/wzory/domek{/gallery}
Przedsiębiorswo
{gallery}2013/05/wzory/firma{/gallery}
Podpowiedzi:
Wszędzie bierzemy pod uwagę osoby stale zamieszkałe a nie zameldowane.
Jeśli sami kompostujemy, ale nie zawsze i nie wszytko to warto w deklaracji zaznaczyć, że nie kompostujemy. Pozwoli nam to otrzymać pojemnik/worek na BIO - to czy go zapełnimy i oddamy do wywozu to inna sprawa. To nas nie kosztuje. Po zaznaczeniu opcji, że kompostujemy takiego pojemnika/worka nie otrzymamy.
Jeśli nasz dom zamieszkują 2 rodziny typu małżeństwo i rodzice ale pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym to traktujemy to jako zabudowę jednorodzinną. Co innego jak np. wynajmujemy komuś pół domu i tworzymy w ten sposób 2 oddzielne gospodarstwa domowe.
Jeśli nasz dom stoi jeszcze pusty to i tak musimy wypełnić deklarację. W takiej sytuacji składamy deklarację zerową.
Jeśli mamy dom na działce rekreacyjnej ale zamieszkujemy go cały rok, a kilka takich domów w naszym sołectwie jest, to pobieramy i składamy deklarację DO1 jak dla domów mieszkalnych.
W sytuacji gdy swoją nieruchomość zamieszkujemy tylko przez jakiś czas w roku np przez 3 miesiące to przed planowanym terminem opuszczenia nieruchomości składamy ponownie deklarację - tym razem zerową. Podobnie jeśli nasza nieruchomość w okresie od 1 lipca nie będzie jeszcze zamieszkana to na dzień dzisiejszy składamy deklarację zerową a jak planujemy przyjazd wypełniamy deklarację zgodnie ze stanem faktycznym. Analogicznie warto zgłosić okres swojego wyjazdu w stałym miejscu zamieszkania i nie płacić tam za wywóz śmieci.
Pierwszą opłatę wnosimy do końca lipca za okres 2 miesięcy - lipiec i sierpień. Kolejną do końca września za wrzesień i październik i tak co 2 miesiące. Nie będziemy otrzymywać żadnych rachunków jak do tej pory. Sami musimy pilnować terminów. Ja będę starał się regularnie przypominać na około tydzień przed terminem płatności. Płatności dokonujemy we własnym zakresie - bank, poczta, przelew internetowy, stałe zlecenie.
Przygotowałem dla Państwa druk do wpłaty bank/poczta:
poniżej w każdej chwili można zaglądnać do formularzy: