👿🤬⚡Dla cierpliwych i wciąż zainteresowanych.
Szanowni Mieszkańcy. Energa bawi się z nami w jakąś chorą grę. Tam zawsze było "państwo w państwie", ale to co się dzieje teraz przechodzi ludzkie pojęcie. Spychologia w przyjmowaniu wniosków - sprzedawca (Energa Obrót) mówi idź do dystrybutora (Energa Operator), dystrybutor mówi idź do sprzedawcy. Sprzedawca wybranym przyjmuje wnioski po czym informuje przekazujemy sprawę do dystrybutora i analogicznie dystrybutor jak przyjmie informuje o przekazaniu do sprzedawcy. Sprzedawca, co przyjął wniosek, po jego rozważeniu informuje, że dystrybutor przyznał (bądź nie) rekompensatę. Niby tu się temat kończy ale jednak dopiero zaczyna się poziom super trudny tej gry - wysokość rekompensaty o czym przeczytamy w dalszej części artykułu.
O ile informowaliście w komentarzach, że gra nie warta świeczki itd., nie chciałem się z Wami zgodzić, bo pamiętam nawałnicę w roku 2017 i kwoty były tam pokaźne, dość adekwatne do zaistniałej sytuacji, ale dziś dostałem odpowiedź, że za dom (roczne zużycie około 4000 kW/h) otrzymałem 17 zł a za garaże (roczne zużycie około 1000 kW/h) złotych już 25. I tu właśnie wchodzimy na ten wyższy poziom. Pomijając już wielkość tej pseudo rekompensaty dochodzi proporcja czyli widać, że to jakieś rzucanie monetą przy udzielaniu rekompensaty. Dla przykładu jeden z naszych mieszkańców przy rachunkach około 40 zł za 2 miesiące otrzymał około 60 zł, czyli tyle, co moim zdaniem z grubsza licząc powinien - za około 1/4 rocznych wydatków na energię W moim przypadku przy wydatkach średnio 3500 zł rocznie za prąd te 17 zł średnia z 1,5 doby a to przecież dziesięciokrotność czyli rekompensata za brak prądu w roku 2022 w ilości 3,5 godziny a prądu nie było ponad 220 godzin. W związku z tym dzwonię do sprzedawcy i co słyszę? - to dystrybutor przyznał więc mam się zgłosić do niego. Ok. Dzwonię do dystrybutora i jak się domyślacie słyszę, ma Pan umowę kompleksową proszę zwrócić się do sprzedawcy. Próbuję zgłosić reklamację przez chat. Po wymianie zdań, że to należy do operatora czyli właściciela infrastruktury, że sprzedawca tylko przyjmuje i przekazuje dalej... itd, itd., udało się. Moja reklamacja przez sprzedawcę została przyjęta i ... przekazana do dystrybutora, czyli tego, który reklamacji nie chciał przyjąć bo to w gestii sprzedawcy... Niezależnie od dalszego rozwoju sprawy (a jest ona rozwojowa i wydaje się, że to potrwa) sprawę zgłaszam do Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta. Sprawy niestety nie można załatwić dla ogółu. Każdy, kto uważa że otrzymał albo negatywną odpowiedź albo zaniżoną rekompensatę musi się zgłosić do sprzedawcy, który to przekaże do dystrybutora, zgłosić osobiście poprzez chat albo wizytę w salonie sprzedaży.
Zapraszam do dyskusji. Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami w tym temacie. Jako ciekawostka Wam podam, że ENEA z automatu nalicza rekompensaty za przerwy w dostawie energii. Zarówno ENEA jak i ENERGA to spółki, których głównym i największym akcjonariuszem jest nikt inny jak... SKARB PAŃSTWA. W obu przypadkach ponad 50% udziałów. Brawo rząd, brawo państwo przyjazne obywatelom
Marcin Żurek
Uwaga. W związku z tym, że Energa Operator (dostawca), wbrew wcześniejszym ustaleniom nie przyjmuje wniosków i odsyła do Energa Obrót (sprzedawca) - takie "państwo w państwie". Poniżej podaję dwa kanały, jakimi możemy złożyć swoje wnioski:
1) Wersja papierowa - poczta tradycyjna na adres Energa Obrót SA al. Grunwaldzka 472 80-309 Gdańsk - najlepiej listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (na wypadek, gdyby nasz wniosek nie dotarł)
2) Wersja elektroniczna - Chat na stronie energa.pl/dom - wybierając ten sposób przygotujcie sobie numer klienta lub pesel. Będą potrzebne do weryfikacji. Chat dostępny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 18:00
Poniżej odpowiedzi Energa Operator jak i cała treść poprzedniego artykułu dla tych, którzy go nie czytali. Najśmieszniejsze jest to, że obie odpowiedzi napisała ta sama osoba :(
Jeśli ktoś z Was jest w posiadaniu innej, potwierdzonej wiedzy odnośnie rekompensat proszony jest o podzielenie się nią.
Szanowni Mieszkańcy.
Jakiś czas temu, dokładnie w lipcu ubiegłego roku wspominałem, że przygotuję dla zainteresowanych wniosek o rekompensatę z tytułu przerwy w dostawie energii elektrycznej. Trochę to trwało, ale są rzeczy ważne i ważniejsze jednak ostatnie awarie trochę mnie zmobilizowały i przysiadłem do tematu. Nie chcąc czekać to wniosek każdy może złożyć osobiście w dowolnym momencie pobierając go ze strony energii lub w stacjonarnym punkcie obsługi klienta. Wniosek można składać na każdą jednorazową przerwę z powodu awarii trwającą dłużej niż 24h lub sumę przerw w roku jeśli przekraczają 48h.
UWAGA! Proszę przeczytać do końca.
Przygotowałem dla Was zestawienie dla każdej ulicy z osobna z ilością godzin bez zasilania w roku 2022. Zrobiłem to najbardziej rzetelnie i sumiennie jak potrafię wykorzystując posiadaną wiedzę w tym zakresie jak i zgromadzone zapiski. Mimo to, tabela może zawierać błędy. Może być tak, że przerw było więcej jak i w drugą stronę (raczej nie). Tak czy inaczej to nie jest wyrocznia. To tylko pomoc/podpowiedź dla zainteresowanych. Ja na taką ilość jak przedstawia tabela złożę wniosek. Pustki, wybudowania itp. - nie ma ich w zestawieniu gdyż zapiski w Enerdze nie są jednoznaczne, ale zazwyczaj jak już prądu nie ma to dłużej lub tyle samo a raczej nie krócej niż w ścisłej zabudowie.
Jeśli ktoś ma lepsze i potwierdzone dane zachęcam do podzielenia się nimi z mieszkańcami.
Tabela w dalszej części artykułu.
Można kliknąć na zdjęcie aby powiększyć.
Co w sytuacji, gdy podane dane będą odbiegały od rzeczywistości? Nie wiem. Domyślać się można, że jeśli podamy mniej to Energa się ucieszy a jeśli więcej to na pewno nie dadzą sobie krzywdy zrobić i skorygują te dane bo na pewno mają 100% wiedzę dla każdego adresu.
Ile wynosi rekompensata/bonifikata? Jak długo to trwa?
Zgodnie z § 43 Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną, Odbiorcy indywidualnemu w gospodarstwach domowych na jego wniosek przysługuje bonifikata za przerwy w dostawie energii.
Z przepisów wynika, iż za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przyłączonemu do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV, przysługuje bonifikata w wysokości dziesięciokrotności ceny energii elektrycznej za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu tej energii.
Ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa, ustala się na podstawie poboru energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, z uwzględnieniem czasu dopuszczalnych przerw określonych w umowie o świadczenie usług dystrybucji lub odrębnych przepisach.
Wniosek Odbiorcy przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane rozpatrzyć w ciągu 30 dni od dnia jego złożenia.
Źródło: energa-operator.pl
Żeby była jasność.
Jeśli chcesz dyskutować, że późno, że źle, że to czy tamto to proszę nie korzystaj z tego. To obu stronom zaoszczędzi nerwów i czasu. Wyprzedając "teksty" z lat ubiegłych typu: "sołtys weź mi to wypisz", "wyśli mi to" itp - uprzejmie informuję: tyle to już możemy chyba zrobić samemu co?
Poniżej link do pobrania wniosku. Wniosek można również pobrać z załącznika pod artykułem. Co i jak wypełnić, gdzie i jak wysłać wszystko jest dokładnie opisane na wniosku.
Jeśli pomogłem to jest mi niezmiernie miło.
Mam nadzieję, że jak Energa dostanie 500 wniosków z Łubiany to może ktoś w końcu przejrzy na oczy w Enerdze i w końcu zmodernizują naszą linię.
Marcin Żurek
1.1. Dodając komentarz akceptujesz regulamin portalu.
1.2. Dodając komentarz ponosisz pełną odpowiedzalność za jego treść.
2.1. Stosujemy zasady poprawnej polszczyzny.
2.2. Nie piszemy całych zdań wielkimi literami.
3.1. Nie używamy wulgaryzmów.
3.2. Nie obrażamy osób publicznych oraz osób niepublicznych.
4.1. Nie zamieszczamy treści niezgodnych z obowiązującym na terenie Rzeczpospolitej Polskiej prawem.
4.2. Nie zamieszczamy danych osobowych (imię, nazwisko) osób niepublicznych, dotyczących osób trzecich (osób których nie dotyczy artykuł), prywatnych: adresów mailowych, adresów, numerów telefonów, numerów gadu-gadu, skype itd.
5. Ponadto nie zamieszczamy komentarzy: propagujących alkohol (art. 2 (1) Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r.), propagujących środki odurzające, narkotyki (art.1 Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24 kwietnia 1997r.), obrażających osoby publiczne (art. 23 Kodeksu cywilnego), zawierających informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego).
6. Wszelkie komentarze i opinie użytkowników zamieszczone na stronach portalu solectwolubiana.pl stanowią własność ich autorów. Właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za te komentarze i opinie, a także nie może być z nimi utożsamiany.
7. Nie przestrzeganie regulaminu karane będzie blokadą możliwości dodawania komentarzy.